Badmodeverkooptips van Karin de Vries

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Nu het zonnetje eindelijk doorkomt, gaan we weer lekker badmode verkopen. Dat is nog best een klus, want bij badmode gaat het niet alleen, zoals bij een beha, om de juiste maat en pasvorm, maar moet ook de print en kleur bij de klant in de smaak vallen. Deze keer geef ik u een aantal praktische tips voor het verkopen van badmode. Het allerbelangrijkst bij badmode is dat de klant zich er goed in moet voelen. Zij loopt bijna bloot rond en moet zich op haar gemak voelen in de badmode. Dat ziet u ook snel in de paskamer. Staat de klant een beetje kromgebogen, onzeker, doe het dan maar uit, want dan klopt het niet. Adviseren om iets niet te kopen kan soms heel goed zijn! Wees eerlijk als de klant erom vraagt. Maar als de klant het graag wil, dan verkopen wij natuurlijk graag.

Als een klant twijfelt tussen badpak en bikini, vraag dan waar de reis naartoe gaat. Kent u daar niemand en is het er erg warm? Doe dan lekker een bikini aan! (En koop dan later ook nog een badpak bij ons voor in het Nederlandse zwembad…) Pak bij de badmode die past de bijpassende accessoires erbij. Laat de klant zien hoe u een pareo omknoopt, eventueel bij uzelf. Oefen dat ook even een keer, zodat het u soepel afgaat. Als u staat te klungelen, is dat geen verkoopargument!

Is er van een serie nog één pareo en één badpak/bikini over? Dan kunt u het beste de pareo met korting (max. 50 procent) aanbieden. Een losse pareo verkoopt u bijna niet meer, dus die kost anders veel geld. De cupmaten zijn richtlijnen. In een B-cup kan ook wel een A of een C. Help de klant zoeken naar badmode die bij haar leeftijd past. Het heeft geen zin een dame van 65 jaar een jongemeidenbikini te laten passen. Hoe goed haar figuur ook is, de modellering klopt dan niet. Een klassieker model past beter bij die leeftijd.

Een tankini is een elegante tussenoplossing als de klant niet meer in bikini durft. Niemand in de buurt? Dan toch lekker een bruine buik. Tankini’s, zeker als er een beugel in zit, moeten als een badpak worden aangetrokken: instappen. Dus niet over de schouders trekken, dan gaat de rek er snel uit. Een tankini is ook makkelijk voor klanten met een lang bovenlijf, die passen meestal niet in een badpak. Er zijn ook speciale lange badpakken, dat ziet u snel als u alle badpakken naast elkaar houdt en aan de onderkant de lengtes vergelijkt. Ik kocht zelf ieder seizoen ook een serie badpakken met ‘long torso’ in.

Schuifcups vinden we niet veel in de collectie bij lingeriespeciaalzaken, omdat de klant daar wel echt perfecte borsten voor moet hebben. Dat heeft 1 procent van de vrouwen, dus op elke zeshonderd bikini’s zijn er dan hooguit zes met een schuifcup. Veel bikini’s hebben verstelbare bandjes, die u even op maat moet maken. Veel badpakken hebben bandjes die u ook kunt halteren en dus ook makkelijk even los kan doen als de klant geen strepen op haar schouders wil. Een strapless badpak is niet bij ieder figuur mooi. Als de klant grote borsten heeft, worden die nog eens benadrukt. Soms kiest een klant er toch voor omdat zij echt geen strepen op de schouders wil. Dat mag natuurlijk ook. Zeker bij een strapless badpak is een pareo een aanvulling. Dat lijkt bij elkaar vaak een avondjurk. Wel altijd even aanpassen bij de klant.

Dames die wekelijks zwemmen, verslijten badpakken snel. Deze worden dan dun op het rugpand. Dan is de lycra in het badpak opgelost door inwerking van chloor, zouten en zeep. Dan zijn er twee opties: chloorbestendige badpakken zonder lycra (weinig elasticiteit, dus niet geschikt voor hele dag aan in het zonnetje, wel ideaal voor wekelijkse badbeurt) of badpakken met topkwaliteit longlife lycra. Voordeel van de laatste is dat ze ook nog supergoed afkleden. Geef bij het afrekenen nog even kort een wasadvies: na ieder gebruik zo snel mogelijk wassen met fijnwasmiddel, dat mag in de machine op een fijnwasprogramma, maar altijd in een waszakje.

Een extra service voor de klant, als u geen mix en match aanbiedt, is het wisselen van maten: 40 broekje en 38 top kan. Voor deze service kunt u bijvoorbeeld € 5 rekenen, omdat u dan het overgebleven setje op maat moeten laten maken (een 38 broekje en 40B top wordt samen weer een 38C bikini). Daarbij kunt u maar één maat verspringen, dus niet 38 met 42 combineren. Dat is niet meer te vermaken.

Gelukkig zijn er voldoende leveranciers waar u losse items kunt bestellen in het seizoen. Als u bijvoorbeeld een klant hebt die echt een 38F top nodig heeft en een 42 broekje, kunt u het nabestellen. Heeft u toevallig de twee gewenste onderdelen hangen, dan kan de klant die kopen en bestelt u voor de twee onderdelen die u overhoudt weer aanvullingen, zodat er weer twee complete, passende sets hangen. Verschillende broekjes in een serie mogen natuurlijk zonder probleem gewisseld: die ene top is goed, maar liever met het shortje van de andere bikini, dat is prima. Doe dit alleen in dezelfde maat, anders betaalt de klant weer € 5 extra. Daarom zorgde ik in mijn collectie voor veel series met verschillende modellen tops en broekjes, zodat de klant keuze had in tops en bottoms.

Als een badpak te lang is dan kunnen de bandjes korter worden gemaakt, of het kruis ingenomen worden. Dat is afhankelijk van de beenuitsnijding. Als de klant het badpak niet opgesneden wil, kunt u het beste 3 à 4 cm uit het kruis innemen. Zit het badpak verder goed, maar het decolleté te laag of rimpelt het bij de taille, kunt u de schouders innemen. Er zijn verschillende cupjes om bikini’s en badpakken te vullen. Soms kan een kleine vulling het net af maken. Probeer dat even uit met verschillende cupjes. De vulling kan het beste met drie steekjes worden vastgezet. Ik hoop dat u met deze tips het beste uit uw badseizoen kunt halen. Succes!