De internationale vakbeurs voor lingerie en badmode ‘Salon International de la Lingerie’ en ‘Interfilière Parijs’, het trefpunt van ontmoetingen, reflecties en tevens dé plek om trends te spotten, heeft ondanks de uitdagende economische, politieke, maatschappelijke en klimatologische situatie toch bemoedigende resultaten opgeleverd.
Met 10 procent minder bezoekers is deze beurseditie nog steeds op peil gezien de huidige stagnerende wereldmarkt. In deze ambiance presenteerden de belangrijkste spelers in de lingeriebranche hun visie aan Franse en internationale kopers en leveranciers met de nieuwe herfst/winter 2019-2020-collecties voor de merken en de zomercollecties 2020 voor de stoffen en fournituren. Exposanten waardeerden de kwaliteit van de kopers die ze ontmoetten en de matchmakinginitiatieven die gedurende deze beurs werden georganiseerd. Het omvangrijke programma van evenementen, inspirerende lezingen, praktische workshops en een deskundige inhoud maken de beurzen tot een niet te missen evenement.

Twee mantra’s
Beursorganisator Eurovet koos dit jaar voor twee invloedrijke mantra’s die een weerspiegeling zijn van de veranderende lingeriebranche: ‘Fall in love with yourself’ en ‘The Art of details’. Gedreven door de body positivity-beweging weerspiegelt lingerie niet langer de verleidelijke allure van een mannelijke blik of het voorgeschreven stereotiepe mode. Sprekende designs en bodywear is duidelijk waar het bij deze trend allemaal om draait. Merken zijn vindingrijk en stellen innovatie centraal in hun strategie om tegemoet te komen aan de behoeften van veelzijdige, veeleisende vrouwelijke consumenten.
Industrie op zijn kop
Tegenwoordig wenden vrouwen zich tot lingerie als een echt schoonheidsproduct en een vorm van expressie. Deze nieuwe kijk op lingerie heeft invloed gehad op de laatste editie van de beurs en zal in de komende jaren zeker meebewegen met de vernieuwing binnen de markt. Op zoek naar een positief lichaamsbeeld, bevrijden vrouwen zich van clichés en maken ze zich deze hybridestijl eigen, een modegeest die de industrie op zijn kop zet. Dit is een fundamentele trend die tot uiting komt in de keuzes voor Designer of the Year, de Chantelle Lingerie groep voor de Salon International de la Lingerie en Penn Textile Solutions voor de Interfilière Paris.