'Een conscious swimwearlabel'

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Passie voor swimwear heeft Sayèn Nijman al van jongs af aan. “Ik heb altijd ‘iets’ met bikini’s gehad.”

“Als kind knipte ik badpakken en bikini’s voor mijn barbies uit ballonnen zodat ze in bad konden.” Aan het woord is Sayèn Nijman, designer en oprichter van 22Paradise Swimwear. Haar doel: het eerste ‘conscious’ designer swimwear label van Europa worden, door unieke en duurzame zwemkleding te ontwerpen waarin elke vrouw zich 100 procent happy voelt. Een gesprek met een inspirerende en creatieve ontwerper.

sayen nijman

“Ik denk dat het met mijn Indische roots te maken heeft en het feit dat mijn ouders ons op jonge leeftijd vaak meenamen naar Bali. Daar is mijn liefde voor tropische eilanden en zwemkleding denk ik geboren,” aldus Sayèn. “Als kind was ik al creatief en op de middelbare school was ik vaak alleen maar kleding en modellen aan het tekenen.” Na het VWO volgde ze de opleiding Kunstgeschiedenis aan de Vrije Universiteit te volgen. “Ik heb ook altijd al een avontuurlijke instelling gehad en in 2015 ben ik naar Curaçao vertrokken. Daar ben ik in 2016 met mijn eigen label gestart.”

Inspiratie

Het merk is een eclectische mix van op maat gemaakte, grafische prints en moderne, solide basics. Een combinatie van schone, eenvoudige esthetiek en tropische bohemien vibes. Waar haalt Sayèn haar inspiratie voor de ontwerpen vandaan? “Mijn opleiding Kunstgeschiedenis zorgt zeker voor een ‘visuele rugzak’ en mijn liefde voor verschillende culturen en bijbehorende rituelen. Ook Bali en het Caribische eiland Curaçao waar ik drie jaar heb gewoond, zijn een enorme inspiratiebron.” Waar komt de naam eigenlijk vandaan? “22Paradise is een combinatie van het tijdstip 22.22, dat ik bewust of onbewust, heel vaak op de klok voorbij zie komen. Het woord Paradise, staat voor mijn liefde voor tropische eilanden en palmbomen. Volgens de numerologie heeft het tijdstip 22.22 ook een spirituele betekenis in de trant van ‘dat we alles kunnen bereiken waar we ons op richten’.”

Wat is de kracht van jouw ontwerpen? “Voor mijn collectie voorjaar/zomer 2019 ben ik een techniek aan het ontwikkelen en perfectioneren die een groot deel van het pasvormprobleem gaat oplossen. Deze techniek is niet nieuw, maar wordt naar mijn weten nog niet op deze manier gebruikt. Het zal er voor zorgen dat tops een marge van ongeveer acht centimeter hebben in omtrek. Een vrouw heeft zo voldoende aan haar cupmaat en de bikini kan dus ‘meegroeien’ met haar lichaam. Super sustainable dus.”

Ze vervolgt: “Ook wil ik met mijn nieuwe collectie het hele productieproces kritische opnieuw bekijken met het oog op duurzaamheid, minder ‘waste’ en ethisch verantwoord. Ik vind eigenlijk dat dit een vanzelfsprekendheid moet zijn en heb nooit gesnapt dat er een wereld bestaat die hier lak aan heeft. Zo werk ik alleen nog maar met stoffen gemaakt van gerecycled plastic en kan ik met matching haarbanden, gemaakt van de stofresten, de ‘waste’ reduceren. In een later stadium kunnen we onze hangtags op gerecycled papier drukken en ik wil helemaal af van plastic verpakkingen. Er is in de Fashion industrie dan ook nog veel ruimte voor verbetering.”

Fashion Revolution

Sayèn vertelt dat zij zich met haar label 22Paradise Swimwear ook wil aansluiten bij de Fashion Revolution. Deze staat voor het transparanter maken van het productieproces en moedigt merken aan om hier kritisch naar te kijken en zich hierbij aan te sluiten. Met de #Imadeyourclothes vragen zij hier wereldwijd aandacht voor. Sayèn: “Ze gebruiken de slogan ‘Because Fashion should feel good’ en daar geloof ik heilig in. Want hoeveel lekkerder voelt een luxe, duurzame bikini gemaakt van stoffen van gerecycled plastic, geproduceerd in een ethisch verantwoorde fabriek waar medewerkers normaal betaald worden voor hun arbeid? Met mijn voorjaar/zomer 2019 collectie wil ik deze boodschap delen en mijn steentje bijdragen als conscious brand.”

sayen nijman

Bewust produceren

“We hoeven onze planeet niet kapot te maken met onze consumptiemaatschappij en hebzucht. Zolang we maar kritisch blijven kijken naar de processen en inzien waar verbetering mogelijk is. Ik hoop dat dit in de toekomst net zo’n target wordt als het behalen van geprognotiseerde omzetten. Het is dan ook mijn doel om met 22Paradise het eerste ‘conscious’ swimwear label van Europa te worden door unieke en duurzame zwemkleding te ontwerpen. Swimwear waarin de vrouw zich goed voelt. Een merk dat vanuit elke hoek streeft naar verbetering met het oog op bewustzijn en bewust produceren. Ik ben van mening dat deze verantwoordelijkheid bij de producenten ligt en niet bij de consumenten.” De voorjaar/zomer 2019 collectie van 22Paradise Swimwear is vanaf begin 2019 verkrijgbaar in de retail. Dit is het eerste jaar dat het merk naast de webshop (www.22paradise.com) in de Nederlandse winkels te koop is. “Super spannend,” vindt Sayèn.