Zeven tips voor ondernemers die niet van internet houden

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Tegenwoordig is internet overal en altijd aanwezig in ons leven. Nagenoeg iedereen heeft een mobiele telefoon en toegang tot internet. Reuzehandig, maar wat nu als u zelf als ondernemer helemaal niet zo van dat internet houdt? Geen zin in, geen tijd voor, dan maar niet doen? Dat is een gemiste kans! Ik geef u zeven tips om hier handig mee om te gaan.

 

  1. Maak alles wat u online doet persoonlijk: gebruik foto’s van gezichten en vertel verhalen over uzelf en uw medewerkers. Mensen kopen immers bij mensen.
  2. Zorg dat u vindbaar bent op internet. Jongeren, en in toenemende mate ouderen, googelen alles. Dus ook uw winkel of uw producten. En u wilt natuurlijk dat die zoekers dan bij u terechtkomen en niet op een website van de concurrent. U zult in ieder geval een website moet hebben, dat is wel echt het minimale. Die hoeft niet heel fancy of ingewikkeld te zijn: vertel wie u bent, wat u verkoopt en waarom de klant bij u het gelukkigst gaat worden met uw advies en service. Zorg dat adres, telefoonnummer en openingstijden snel te vinden zijn op uw site, daar zoeken veel mensen naar.
  3. Gebruik zoektermen in de site: noem uw merken en producten. Denk daarbij even na welke woorden uw klant zou gebruiken om te gaan zoeken. Hoe meer u deze zoektermen gebruikt op de site, hoe groter de kans dat uw site bovenaan komt in de zoekresultaten.
  4. Wilt u een webshop, maar heeft u geen zin zelf het wiel uit te vinden? Niet doen dan, er zijn genoeg mogelijkheden waar u kunt aanhaken bij een format. Zo heeft bijvoorbeeld Euretco een platform, waar u als zelfstandig winkelier makkelijk bij aansluit.
  5. Als u het posten van berichten en foto’s op Facebook en Instagram zelf niet leuk vindt, zoek daar dan iemand voor. Wellicht een van de jongere medewerkers? Spreek goed af wat u wilt uitstralen en zorg dat de medewerker daar tijd voor heeft. Natuurlijk kunt u dit ook uitbesteden, dan hoeft u alleen foto’s op te sturen en regelt een extern bureau de rest.
  6. Facebook is een leuke tool, net als Instagram, maar het is een gemiste kans als het hierbij alleen om producten gaan. Ik zie vaak dat ondernemers nieuwe series promoten op Facebook en daarbij gebruik maken van het fotomateriaal van de leverancier. Prima, maar het wordt nog leuker en interessanter als u eigen materiaal gebruikt. Maak zelf die foto, eventueel met een model. Doe het net even anders dan de concurrent, die ook diezelfde foto van de leverancier gaat gebruiken. Het is beter om eigen foto’s te gebruiken. Plaats vooral foto’s van mensen.
  7. Storytelling is ook een hot item: vertel het verhaal om een product, het verhaal over uw winkel, het verhaal over uzelf en/of uw medewerkers. Foto’s van personen en leuke verhalen worden beter gelezen en gedeeld, zo is gebleken uit onderzoek. En hoe meer een verhaal wordt gedeeld, hoe meer kans op klanten. Veel succes online!

 

Karin de Vries (Bodyfashion Academy) is gespecialiseerd trainer bodyfashion en columnist voor beware bodywear. Meer informatie: www.bodyfashionacademy.nl