Meten = weten, juist in retail

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Als we de vakliteratuur er op naslaan is het Retail landschap drastisch aan het veranderen. Minder voetjes in de straat, meer aankopen via internet, de marges staan onder druk…Maar is dat ook daadwerkelijk zo? De redactie van beware bodywear legt deze vraag voor aan Martijn Witteveen van Retail Results. Een impressie van een interessant gesprek.

“Wij spreken iedere dag ondernemers in Retail. Bijna alle ondernemers of ketens roepen hetzelfde en er wordt veel geklaagd. De leegstand is nog steeds hoog en de omzetten dalen. Maar dat is lang niet bij iedereen het geval. Er is een groot verschil waarneembaar tussen succesvolle Retailers of Hospitality gedreven organisaties en minder succesvolle,” aldus Witteveen.

Succesvol opereren

Waar zit dat verschil in? Waarom is de één wel succesvol en de ander niet of minder? Witteveen: “Wij spreken ondernemers, zien succes en ook het opportunisme, de onwetendheid en het gebrek aan strategie of planmatig werken. Het ontbreekt bij veel Retailers aan een solide plan van aanpak. We zien dat er vaak geen ‘vertrekpunt’ is en we ‘leven met de dag’ is een veel gehoorde uitspraak. ‘Wie dan leeft wie dan zorgt’ is in onze beleving een zorgelijke trend die duidelijk waarneembaar is. Het is ook niet nodig want er zijn diverse tools beschikbaar die het mogelijk maken een meetbaar en strategisch plan te ontwikkelen om wel succesvol te opereren.”

Data op orde

“Meten is weten…,” benadrukt Witteveen hierbij. Hij legt uit: “Ondernemers moeten er voor zorgen dat men dat data op orde heeft. Ze moeten weten wie de klanten zijn en deze ook daadwerkelijk kennen. Waar bevindt de potentiële doelgroep zich en vervolgens ook handelen naar die wetenschap. Hierbij moet men een vertrekpunt realiseren, weten waar de kansen liggen en de potentie analyseren.” Dat klinkt voor een gemiddelde ondernemer wellicht zwaar en onrealistisch want dat kost heel veel tijd. Is dat ook zo? Witteveen: “Nee, integendeel. Een ondernemer kan heel eenvoudig het vertrekpunt bepalen, de doelgroep en het sentiment rondom de onderneming of winkelgebied in kaart brengen. Informatie over klantmotivatie, gedrag, gemiddeld bonbedrag, samenstelling van bezoekers, wensen, plaats van herkomst, verblijfstijd etc. is direct voorhanden als men maar weet waar men moet zoeken.”

Tools

Hij vervolgt: “Succes zien wij voornamelijk bij bedrijven die investeren in kennis, in data, in wetenschap zonder aannames. Weten ondernemers dat het mogelijk is te voorspellen wie er in hun winkelgebied komen, waarom men komt, hoe lang ze blijven, wat het bestedingspatroon is, wat de doelen zijn, enzovoorts? Weten ondernemers dat het mogelijk is die kennis dagelijks tot zich te nemen. Niet op basis van steekproeven, maar op basis van continue informatie in de vorm van een dashboard wat het mogelijk maakt bij te sturen waar nodig? Weten zij dat klanten en potentiële klanten iedere dag vertellen wanneer ze gaan en komen. En: waarom? Of dat klanten iedere dag laten zien waar hun interesses liggen en dat ze veel liever in de winkel kopen dan bij een onzichtbare partij achter een ‘IP adres’? Wij weten dat het zo is en zien dat iedere dag realtime gebeuren. Soms schrikken we zelf van de mogelijkheden die dergelijke wetenschap met zich mee brengt.”

Absolute groei

“Er zijn winkelgebieden die meer dan 20% omzetgroei per jaar laten zien door het juiste gebruik van data. Het is mogelijk de groei in aantal bezoekers en omzet te meten en forecasten aan de hand van data. Er zijn tools die het mogelijk maken dagelijks in contact te zijn met klanten zonder dat ze daadwerkelijk in de winkel zijn. Veel ondernemers weten dit waarschijnlijk niet. Dat geeft ook niet want er is tijd genoeg om deze kennis te absorberen en een onderneming succesvoller te maken dan die nu al is. We moeten alleen nog even op de juiste knoppen drukken. Wij zijn zeer positief over de kansen in Retail, zitten niet bij de pakken neer, geloven in winkels en in hun toegevoegde waarde. Net als de klanten… We moeten het ze alleen nog even laten weten.” Witteveen besluit met de mooie woorden: “De trend is absolute groei!”

travel appeal

travel appeal

travel appeal

travel appeal