Op 1 december 2020 is het sport- en badmodemerk Save the Wave in Nederland gelanceerd. Het merk brengt sport- en zwemkleding, welke ethisch is geproduceerd van 100 procent gerecyclede materialen, gemaakt van geregenereerd oceaan afval, zoals visnetten, textielresten, tapijtvloeren en industrieel plastic. Naast de verkoop van deze artikelen activeert Save the Wave de gemeenschap en steunt opruimactiviteiten over de hele wereld.
Als liefhebber van de oceaan ondersteunt Save the Wave circulaire mode, als de enige juiste manier die er is. Het menselijk verlangen om producten te produceren en te kopen is onbeperkt. Helaas zijn de bronnen van onze aarde dat wel. Kan het goed samengaan? Jaarlijks wordt ongeveer 12,7 miljoen ton plastic en meer dan 640.000 ton netten, lijnen en vallen gebruikt bij de commerciële visserij gedumpt en teruggegooid in de oceaan. Deze vervuiling heeft een negatieve invloed op de klimaatverandering, de aanwezigheid van zoet water op aarde en heeft een directe invloed op de mariene biodiversiteit. Schildpadden, walvissen, koraalriffen, vissen en talloze andere mariene bewoners lopen gevaar.
Gelukkig is er een oplossing! De nieuwste technologieën bieden de mogelijkheid om afval om te zetten in duurzame stoffen van de beste kwaliteit, gemaakt van Econyl, gerecycled nylon. Dit nylon heeft de potentie om oneindig recyclebaar te zijn en kan voor bedrijven en consumenten mogelijkheden bieden om nieuwe producten te maken, zonder nieuwe middelen te gebruiken. Bovendien heeft het geen invloed op de kwaliteit van de stoffen. Dit biedt voordelen voor de planeet en voor consumenten. Deze innovatieve stof is twee keer bestand tegen stoffen van buitenaf en gaat twee keer langer mee dan stoffen van concurrenten. Deze ultrazachte stof heeft de hoogst mogelijke UV-bescherming (UPF 50+) en uitstekende spiercompressie, gericht op het verminderen van de productie van melkzuur. Het doel bij Save the Wave is: hoe groener, hoe beter.
Alle producten zijn ethisch verpakt met 100 procent biologisch afbreekbare materialen. De labels die worden gebruikt zijn plantbaar zodat er bloemen uit groeien. De hele bedrijfsfilosofie van het merk is duurzaam. Zo is er alleen gekozen voor verzendpartners die een CO2-neutrale levering aan de deur kunnen garanderen. Het merk werkt samen met Surfrider Foundation Europe en ondersteunt hun schoonmaakactiviteiten door een deel van hun omzet te doneren aan hun Ocean Initiatives. Bovendien lanceert Save the Wave hun lokale schoonmaakacties, waar iedereen deel van uit kan maken.