Column Karin de Vries: Stap eens uit uw winkel!

‹ Terug naar overzicht
Geplaatst op:

Als ondernemer bent u dagelijks met zoveel zaken bezig; u komt handen, ogen en tijd te kort om alles op de rit te houden. Uw dagen zijn snel en goed gevuld en u weet soms niet waar u de tijd vandaan moet halen.

Meestal ontbreekt dan ook de tijd om eens achterover te leunen en te zien of de grote lijnen nog wel goed zijn. Toch is dat erg belangrijk voor uw winkel. Door regelmatig van een afstand (vooral letterlijk) naar uw winkel te kijken, ziet u waar de verbeterpunten en mogelijkheden zijn. Want als u nooit iets verandert, blijft alles altijd hetzelfde. 

Hoe kunt u die helicopterview vinden? Een aantal tips:

Dagje uit de winkel
Ga naar ondernemersbijeenkomsten van de brancheorganisatie, de inkooporganisatie, MKB Nederland, de Week van de Ondernemer. Daar leert u veel van goeroes uit ondernemersland en legt u contact met collega-ondernemers. 

Contact met ondernemers
Zoek contact met andere ondernemers. In het winkelcentrum, via de winkeliersvereniging, organiseer een groepje branchegenoten voor regelmatig overleg. U kunt bijvoorbeeld koffieochtenden houden met ondernemers in het winkelcentrum, waarbij u voor openingstijd een uurtje een kopje koffie drinkt, de gastheer/vrouw de winkel voorstelt en de gasten feedback en verbeterpunten geven. Gezellig, leerzaam en opbouwend. Met een groep branchegenoten kunt u ook samen een training organiseren, bij een van u in de winkel. U deelt de kosten en profiteert van elkaars input en feedback.

Adviseur
Zoek een adviseur of coach die enkele keren per jaar met u aan de slag gaat. Niet alleen de boekhouder, want die denkt meestal niet in kansen en mogelijkheden. Hij zit over het algemeen op die pot met geld. Een adviseur helpt u om met die pot met geld meer geld te maken. Aan de hand van de kwartaalcijfers kunt u bijvoorbeeld samen met de adviseur kijken naar de ontwikkelingen in uw winkel en van daaruit sturen naar groei.

Trainingen
Ga regelmatig op cursus. Dat verbetert uw functioneren, geeft u nieuwe inzichten en biedt kansen op groei. U kunt kiezen voor cursussen op vakgebied, op gebied van organisatie of administratie, op gebied van marketing of personeel. Spreek met uzelf af dat u jaarlijks minimaal één korte training of workshop volgt. Goed voor uzelf en goed voor uw winkel!

Boeken
Lees managementboeken; lekker thuis onderuit op de bank met een goed boek over ondernemen, verkoop of organisatie. Leuke schrijvers, waar u veel van kunt leren zijn bijvoorbeeld: Harry Bijl, Jos Burgers en Jan van Zetten. Er zijn ook veel boeken over trends in retail. Een recente uitgave is The future of shopping’ van Jorg Snoeck, waarin invloed van de ontwikkelingen in de maatschappij op retail worden uitgewerkt. Leuk en leerzaam.

Natuurlijk kost dit allemaal tijd, maar op de lange termijn gaat dit u zeker meer groei opleveren. Dus: stap er eens uit, vind die tijd om te leren van anderen, werk aan uzelf en daarmee aan uw winkel!