‹ Terug naar overzicht

Vijf tips om (nieuwe) klanten welkom te heten in uw winkel

Geplaatst op:

Uw vaste klanten voelen zich vast al welkom in uw winkel. Die begroet u enthousiast en daarvan weet u al ongeveer waarnaar zij op zoek is. Directe herkenning bij binnenkomst, u weet als het meezit haar naam zelfs, dus dat is makkelijk begroeten. En, over het algemeen krijgt u dan ook een positieve reactie, want die klant komt tenslotte niet voor niets weer terug in uw winkel. Lastiger wordt het om die nieuwe klant een warm gevoel van welkom te geven. U kent haar nog niet, dus u moet even een drempel over. Zij moet zich thuis voelen in uw winkel, zodat u haar vertrouwen kunt winnen. Dat vertrouwen in u en uw vakkennis is nodig om de klant iets te kunnen verkopen. Maar zo’n eerste contact leggen, is soms best lastig. Net even een verkeerde inschatting en de klant loopt gewoon de winkel weer uit.

Graag geef ik hier vijf tips om makkelijker een goed contact te leggen met uw (nieuwe) klant:

  1. Begroet uw klant! Uit onderzoek blijkt dat 38% van de klanten niet wordt begroet in een winkel. Dat is schrikbarend. Als mens (en een klant is ook maar een mens) wil iemand gezien worden. Dus zorg dat u uw klant in ieder geval laat merken dat zij gezien is: oogcontact, een knikje met uw hoofd of een korte begroeting. En, als u al druk bezig bent met anderen, leg dat dan even uit en geef aan dat u haar zo snel mogelijk komt helpen. Ook voor klanten, waar u al mee bezig bent, is het alleen maar positief als u de nieuwe klant begroet. Zij zien immers dat u oog hebt voor iedereen die binnenkomt.
  2. Koopsignalen oppikken. Als de klant lekker gaat rondneuzen, is het zaak om in de gaten te houden of deze koopsignalen vertoont: een beha uit het rek pakken, voelen aan materialen, zoeken naar de juiste maat. Daar moet u direct op inspelen. Natuurlijk mag die klant niet minutenlang met een beha in haar handen staan draaien, totdat u eindelijk eens tijd of zin hebt om haar te helpen! Onlangs stond er een artikel op social media van een meneer, die in een luxe winkel tien minuten met een heel duur paar schoenen voor zijn vrouw in zijn handen had gestaan, terwijl de verkoopsters met zichzelf bezig waren. Niemand nam de tijd om dit dure cadeau voor zijn vrouw aan hem te verkopen. Gemiste kans! Als u niet bezig bent met andere klanten, maar met ander winkelwerk, laat u dat toch onmiddellijk vallen zodra u een koopsignaal ziet. Houd uw klant in de gaten, want dit is veruit de makkelijkste manier om een klant aan te spreken.
  1. Zoek een kapstokje om gesprek te beginnen. U ziet geen koopsignalen? Dan kunt u proberen een algemeen gesprekje aan te knopen. Desnoods over het weer, gelukkig altijd een dankbaar onderwerp in ons land. Maar ook die leuke schoenen die de klant aan heeft (welgemeende complimentjes doen het altijd goed). Of haar overvolle boodschappentassen, die u wel even achter de toonbank voor haar wegzet, zodat ze haar handen vrij heeft. Een beetje creatief nadenken, dan vindt u dat inhakertje om contact te leggen wel. En, na dat eerste contact kunt u verder zoeken naar de wensen van uw klant.
  1. Op zoek gaan naar de wensen van de klant betekent vragen stellen. Stel veel vragen om de behoefte te peilen van uw klant: welke verwachting heeft zij van haar aanstaande aankoop?
  • Welke maat draagt u nu?
  • Welk model draagt u nu?
  • Bent u daar tevreden over?
  • Aan welke kleur denkt u?
  • Is het voor een gelegenheid of onder bepaalde kleding?

Vooral deze laatste is belangrijk. Veel belangrijker dan bijvoorbeeld de kleur. Ga eerst de juiste maat en pasvorm zoeken!

  1. Vertel wat u voor haar kunt betekenen. Vertel daarbij wat u begrepen heeft van haar wensen, zodat ze hoort of zij duidelijk was. Overigens gaat dit om wat de klant DENKT dat zij wil. Als u uw klant geeft wat ze vraagt, dan verkoopt u. Als u uw klant geeft wat zij nodig heeft, dan adviseert u! Uiteindelijk levert adviseren op de lange termijn meer verkopen op, want dan komt de klant weer bij u terug!

Als u met deze tips het vertrouwen van deze nieuwe klant kunt winnen, zodat de klant de paskamer in gaat, komt het wel goed met het contact. Daar laat u immers uw vakkennis zien en zoekt u voor de klant de perfecte beha uit. Daarna gaat uw nieuwe klant tevreden de deur uit! En als zij de volgende keer binnenkomt, kent u haar al, kunt u haar bij naam begroeten en loopt alles weer vanzelf!